Пропускане към основното съдържание

Варвара вари, Сава пече, Никола гости посреща (автентични рецепти)

Народният празничен календар на българина и свързаните с него обичаи и обреди, макар и позабравени в последните десетилетия, играят изключително важна роля за опазване и укрепване на националното ни самосъзнание. В забързаното си компютърно ежедневие все по-често пропускаме да осъзнаем смисъла и символиката на важни календарни празници, почитани от нашите родители и прадеди.

Календарните празници и обичаи са свързани с определени моменти от годишната смяна на сезоните. В края на годината те навлизат в т.н. зимен цикъл – празници, чиито гадания и предсказания говорят за предстоящата стопанска година, за здравето и благополучието в семейството.

Някои определят наскоро отминалия Андреевден (30 ноември) за начало на зимните празници, но по-разпространена е представата, че  „Варвара завървява празниците”, тоест след нея идват и другите празници. Трите последователни празника: Света Варвара (4 декември), Света Сава (5 декември) и Свети Никола (6 декември) слагат началото на коледно-новогодишния празничен цикъл. В народните представи Варвара и сестра й Сава, чествана на другия ден, са двете сестри на св. Никола. От тях Сава е по-добрата, винаги върви след Варвара и я моли да не пуска от ръкава си ледени зърна по нивите. Двете сестри подготвят празника на Св. Никола, откъдето идва и поговорката: „Варвара меси, Сава пече, Никола гости гощава”. Среща се и схващането, че Св. Сава е мъж (варварин брат или мъж-светец в източноправославната църква).

Народът почита Св. Варвара като закрилница на децата от болести и особено от шарката. Тя е повелителка и на плодородието, и на домашните птици. На този ден празнуват всички жени в семейството, те не работят къщна работа, особено тези, които имат малки деца. Затова някъде празникът е известен като Женска Коледа.

Св. Варвара и Св.Сава се свързват с грижата за здравето на децата и двете светици дори се считат за орисници на детската съдба. Затова много често в народните представи тези два празника се възприемат като един. Обредността, типична за тях, е много сходна. Навсякъде жените месят питки, намазват ги отгоре с мед и ги раздават за „Баба Шарка” ( на Варвара – за едрата шарка, а на Сава – за дребната). През тия дни не се вари боб и леща, за да не оставя шарката белег колкото бобено или лещено зърно по лицата на децата.

Традицията изисква за всеки празник да бъдат приготвяни специални ястия от домакинята, с които той да бъде почетен. 

По стар обичай на Св. Варвара жените варят царевица в подсладена със захар вода, след което добавят орехи и стафиди. Вярва се, че в зърната й е събрана цялата енергия на слънцето и земята и всеки, който хапне от нея, ще е здрав и бодър през цялата година. От царевицата се дава по малко и на животните – да са пъргави и плодовити. За празника стопанките приготвят още варено жито, медена пита (къпана питка, намазана с мед) или малки питки. На следващия ден – Св. Сава, по традиция се правят мекици с пудра захар или мед, които се раздават на роднини и съседи, с пожелание за благополучие и късмет. 

На тези два дни празнуват Варвара, Барбара, Варадин, Сава, Савина, Савка, Събка, Елисавета, Сабина, Славка, Славчо, Светослав и др.


РЕЦЕПТИ ЗА ДВАТА ПРАЗНИКА

Къпана питка

Необходими продукти: 3 яйца, 1 ч.л. сол, 1 с.л. захар, 3 с.л. олио, 1 кг. брашно, ½ л. пр. мляко, мая за хляб, колкото кибритена кутийка.

Начин на приготвяне:

В пресятото брашно се прави в средата  "кладенче" - малко празно пространство, в което се слага бухналата мая, разбитите яйца (без 1 жълтък), солта и мазнината. Като се добавя прясното мляко, се замесва гладко тесто, което се слага в тензухена кърпа и се пуска в голяма тенджера в хладка вода. Затова тази питка се нарича къпана питка. Когато тестото е готово, или "изкъпано", то изплува на повърхността на водата повече от половината. Тогава се вади от кърпата и се омесва отново с брашно. Оформя се питата (или питките), поставя се в намаслена тава, намазва се с жълтък, разбит с малко вода и се поставя в студена фурна. Пече се на 150 – 180 градуса до готовност. После се намазва с мед.

Варено жито

Необходими продукти: 2 ч.ч. жито, 1 ч.ч. захар, 1 ч.ч. ситно нарязани орехи, 1 ч.л. сол, галета по желание.

Начин на приготвяне:

Житото се почиства, измива се, прибавя се солта, налива се около 1 ½ литър вода и се вари на слаб огън, докато поеме водата. Отцежда се в гевгир и като изстине, се слагат захарта,  орехите и галетата. По желание може да се добави и мед.

Сладка царевица

Необходими продукти: 1-2 ч.ч.сварена царевица (може и от консерва), 150 гр. захар, 200 гр. орехи, 100 гр. стафиди и една ябълка, обелена и нарязана на малки кубчета.

Начин на приготвяне:

Изброените продукти се смесват, объркват се добре и се поднася украсена с пудра захар и канела.

Вкусни мекици

Необходими продукти: 2 яйца, 250 мл. кисело мляко, 1 ч.л. сода бикарбонат, ок. 1 кг. брашно, х 1 ч.л. сол и захар.

Начин на приготвяне:

Най-напред се разбиват яйцата с щипка сол и захарта. Прибавят се киселото мляко със содата и половината от брашното с 1ч.л.(може и по-малко) сол, като непрекъснато се бърка, докато се получи хомогенна смес. След това се добавят 1-2 ч.ч. хладка вода и се  бърка докато се образуват мехурчета. Добавя се останалото брашно и се омесва меко тесто, което почива около 30 минути. После тестото се дели на малки топчици, които се  разтеглят и  пържат в силно сгорещено олио. Поръсват се с пудра захар.


                                     Автор: Росица Върбанова, Музей на мозайките

Коментари







Популярни публикации от този блог

Потапяне в дълбините на Вълшебния извор (снимки)

Вълшебният извор, град Девня Мнозина може би са чували за древния Вълшебен извор и за печалната съдба  на неговите братя и сестри, които сега текат хлорирани през варненските чешми и захранват с вода девненските заводи. Не са малко и онези, които са имали щастието да посетят това райско кътче на природата край горното течение на река Девня, в което според древните предания наистина са се случвали чудеса (виж легендата най-долу).  Група любители на подводните приключения обаче са имали щастието да видят отблизо причудливото дъно на извора дълбок, където "вечна младост спи", както се пееше в една песен на "Щурците".  Водолазите са се гмурнали в дълбините на Вълшебния извор още през пролетта на 2014 година, заснели са с подводна камера своето приключение и са се тагнали в приятелската компания на Вълшебен извор .  "Най-близо до себе си"  –  това е лаконичният коментар на Таня Николова за усещането от потапянето в подводната и-реално

"Агрополихим" тиражира нагли лъжи след протеста на работниците

Работници в химическия завод "Агрополихим" в Девня са потресени от неистините, които се тиражират в публичното пространство след спонтанния протест срещу ниските възнаграждения и опасните условия на труд. В публикация на сайта "Нова Варна" с дата 21 март от "Агрополихим" заявяват, че такъв протест е нямало, а показаното от "Девня – древна и модерна" било "обичайна гледка всеки работен ден между 11:30 и 13:00 часа, когато работещите са в обедна почивка".   Същевременно "Нова Варна" цитира свой източник, според който всички, които "обичайно" са си стояли навън в обедната почивка на 15 март, са наказани административно и няма да получат премия през месец май . Тази информация провокира репортер да отправи и въпроса дали има наказани сред тези "обичайно" стоящи си навън, но от "Агрополихим" не дават конкретен отговор.  На всичкото отгоре от завода са си позволили да излъжат официално, че